Hoe vind je een nieuwe medewerker

8 tips voor het vinden van de geschikte medewerker

1. Start op tijd!
Start voortijdig met de werving.
Het zoeken/vinden van de juist passende persoon vergt meestal ruim tijd.

2. Mixen
Zorg voor een mix van ervaren (vak)mensen en medewerkers die over de juiste, leergierige houding beschikken. En die nieuwe dingen voor de organisatie meebrengen, iets anders toevoegen wat helpt. Zij leren vervolgens het vak met hun leergierige houding wel van de ervaren mensen.

3. Dít maakt jouw organisatie aantrekkelijk
Of je als bedrijf kunt groeien en in welke mate je kunt groeien wordt in de huidige markt bepaald door de juiste, gemotiveerde en gekwalificeerde medewerkers. Inventariseer onder de medewerkers in de organisatie waarom zij graag in het bedrijf werkzaam zijn, waar zij voldoening uit halen en communiceer deze argumenten (uitgebreid) op de website.

4. Bedrijfsidentiteit

5. Kies voor competenties en lerend vermogen
Denk in plaats van of naast alleen de ‘kant en klare’ medewerkers waarvan je hoopt dat die ‘plug & play’ direct productief zijn in jouw bedrijf: in karakter, houding, competenties, passie en enthousiasme bij het opstellen van de selectie criteria.

6. Analyseer de arbeidsmarkt
Ga na waar de personen die je graag in de organisatie in zou willen laten stromen momenteel werkzaam zullen zijn.

Wat voor type medewerkers zoek je, over welke kennis, ervaring en/of competenties wil je dat zij beschikken en welke bedrijven en instellingen zouden zulke medewerkers in hun organisaties actief hebben?

Doe onderzoek naar de manier hoe je betreffende mensen zou kunnen informeren, hoe je hen kunt bereiken en hoe je met hen in contact zou kunnen komen.

Werk vervolgens een plan van aanpak uit via welke communicatiekanalen en met welke boodschap je betreffende personen gaat informeren.

7. Film, quotes en foto’s
1 beeld zegt meer dan 1.000 woorden! Beeld met foto’s en korte filmpjes uit wat jouw bedrijf tot jouw bedrijf maakt. Mensen kiezen in hun oriëntatie voor gemak, willen in zo kort mogelijke tijd zich zo goed mogelijk informeren. Gebruik de ervaringen van bestaande medewerkers, laat hen vertellen over de dingen waar zij trots op zijn, de dingen waar ze plezier aan beleven in het werken in het bedrijf.

8. Investeer in goede werving
Invullen van een functie is mooi. De beste invulling realiseren is beter. Voor veel bedrijven, organisaties en teams geldt dat de medewerkers het verschil maken. Het zoeken naar de bij jouw organisatie bést passende mensen, nieuwe collega’s, is voor nu en de toekomst belangrijk. De keuze welke kandidaat wel of niet binnen te halen, die bepaalt mede het plezier én de productiviteit van het team als geheel op korte en langere termijn.

Geef als directeur, eigenaar, ondernemer of als meewerkende senior of manager ruim aandacht aan de keuze van een nieuwe medewerker. Ook al is een HR medewerker met de recruitment belast, jouw aandacht blijft daarbij nodig.